На всички, които четат блога ми искам да пожелая една по-добра, по-спокойна политически и по-продуктивна 2012 година! Развивайте се всеки в своята си насока, не се оставяйте на течението и рутината, променяйте се към по-добро!
Секцията със стихове е преместена на http://rhymesoflight.blogspot.com Заповядайте там!

вторник, 11 януари 2011 г.

Какво са за вас приятелите – асансьор или клетка?

 December 16th, 2004 by Steve Pavlina           Email this article to a friend

В продължение на „Страх от успеха”, нека да изследваме ролята на хората във вашия живот. Правят ли ви по-добри и по-възвишени или ви дърпат назад?

Споменах в последната си публикация, че по време на важни промени в живота, като смяна на кариерата, бих сменил и хората, с които прекарвам повечето от времето си. Всички сме минали през периоди, когато хората в нашия живот се променят – при завършване на училище, преместване в нов град, присъединяване към нов клуб и т.н. Не мисля, че има нужда да ви убеждавам какво голямо влияние могат да имат другите хора върху идентичността ви. Ако някога сте преживявали смяна на хората от  обкръжението ви, тогава знаете, че и вие се променяте заедно с тях.

Обаче повечето хора не правят съзнателно такъв избор. Можете съзнателно да решите, че искате да прекарвате повече време с определен приятел, или можете да поканите някого на среща като начало на нова връзка. Но малко хора целенасочено избират повечето от приятелите си. Случайните срещи, може и да са извън вашия контрол, но в голяма степен контролирате силата или слабостта на вашите съществуващи познанства и приятелства.

Помислете за момент относно 5-10 души, с които прекарвате повечето от времето си. Дори можете да включите и онлайн общества, ако прекарвате доста време в четене на форуми – кои хора имат най-голямо въздействие върху мисленето ви точно в този момент? Всъщност, напишете списък – ще ви отнеме само минута. Включете също и членовете на семейството си.

Сега погледнете списъка. Казано е, че този списък ще ви даде прозрение за бъдещето ви.

Искате ли повече да приличате на тези хора? Да или не. Някой от списъка въздейства ли ви деструктивно, изразяващо се в кривване в грешна посока? Има ли в списъка ярка личност, която ви окуражава да постигате нови висоти?

А сега, мислили ли сте въобще съзнателно да промените този списък? Осъзнавате ли, че имате способността да попълните този списък по свой избор вместо случайно? Спокойно можете да кажете „не” на определени хора във вашия живот, и също така спокойно да въведете нови хора, които искате в живота си. Понякога има сериозни последствия, ако са шефове или членове на семейството, но това пак си е избор.

Няма нужда от „премахване” на хора. Винаги има такива, които влизат и излизат в животите на другите. Познанствата прерастват в приятелства, а приятелствата избледняват до познанства. Не се отървавате от никого. Истината е, че за да направите място за нови хора и преживявания, може да се наложи да „поразхлабите” някои съществуващи връзки.

А лоялността? Не трябва ли винаги да да сме лоялни на приятелите си? Когато сте близки с някого, който явно има деструктивно влияние върху вас, не би ли трябвало да поддържате отношенията си независимо от всичко?

Лоялността е една от личните ми ценности. Обаче лоялността за мен означава да съм лоялен на визията за моята най-добра същност и на основните ми ценности. А това тече в двете посоки. Макар да знам, че не мога да си позволя да излизам с хора, които са в конфликт с ценностната ми система, също не мога да си позволя приятели, които ме дърпат назад, по някакъв начин. Бих желал отношения, от полза и за двете страни.

Лоялност към приятел понякога означава да го оставите да си отиде. Това означава да сте лоялни към най-възвишената им и най-добра същност. Ако някой прецаква здравето си с пушене, например, не показвате лоялност, пушейки заедно с него. Тогава на какво сте лоялни? На смъртта? Истинската лоялност понякога означава да прекъснете разрушителните връзки, да стъпите отново на здрава основа, и тогава да решите какво наистина можете да направите за приятелите си (което понякога означава да им забиете един шут отзад).

А какво ще кажете за един по-реалистичен пример? По време на колежа, от време на време използвах пиратски софтуер. Имах няколко приятели (софтуерни пирати), които ми го предлагаха, и понякога приемах, ако този софтуер беше нещо, от което имам нужда в момента. Обаче, когато започнах свой софтуерен бизнес след дипломирането и започнах да мисля за това, какъв човек искам да бъда, осъзнах, че софтуерното пиратство трябваше да си отиде от живота ми.

Но разбира се, какво се случи след това? Пак ми предложиха такъв софтуер и аз пак се изкуших. После съжалявах за това.

Накрая осъзнах, че ако искам да изкореня изцяло проблема, трябва да преустановя познанствата си с такива хора. Така, че съзнателно реших да оставя тези познанства да увяхнат, което включваше на няколко пъти да обяснявам защо не искам да се забърквам с подобни хора. След това изградих близки отношения с честни хора, които никога не биха си помислили да се възползват от софтуерното пиратство. Моите нови приятели и партньори издигнаха мисленето ми до тяхното ниво, затова с лекота оставих този вид дейност да си отиде завинаги. Бях повлиян положително от мислите на онези, които не биха се занимавали с пиратски софтуер, така че новата ми умствена нагласа дори не помисли повече за това. Или купувам, каквото ми трябва, или минавам без него.

Днес използвам много шеъруеър програми и всички те са регистрирани. Въпреки, че бих спестил пари, защото знам как да стигна до техни пиратски копия, просто не ме интересува такъв подход. Затова и не се тревожа дали ще ме спипат или дали ще хвана компютърен вирус, дали ще имам последната версия или дали ще изгубя прекалено много време. Пиратството просто не е в същността ми.

И тази промяна имаше своите неочаквани странични ефекти. Когато разкарах пиратството от живота си, се почувствах много по-заслужаващ успеха. Издигна разбирането ми за самия мен. Нямаше нищо в компютъра ми, което да ми изпрати подсъзнателно послание: дааа, постигна добър успех, но все пак си крадец. Това е един много прост пример за това, как съзнателната промяна на обкръжаващите ви хора може да ви промени към по-добро.

Считам, че добре ще се ориентирате за това какъв е човека, като видите хората, които го заобикалят. Помислете върху това за момент. С какви хора Джордж Буш прекарва повечето си време? И с какви Далай Лама? А вашите деца? Дори Исус е имал 12 Апостоли. Един го предава, друг отрича три пъти, че го познава, но все пак 10 от 12 не е чак толкова лошо.

Видовете отношения, от който се интересувам днес са онези, имащи потенциала да са от полза и за двете страни, където хората могат да си помагат в израстването по позитивен начин, без единия да задържа или забавя другия по пътя. Без единия да използва другия. Винаги съм отворен към приятелства от този вид. Ако някога се чувствам заклещен като в клетка, знам, че е време да изляза навън и да дам началото на нови връзки и/или да разхлабя стари такива.


Няма коментари:

Публикуване на коментар

Тук можете да оставите вашия коментар!