На всички, които четат блога ми искам да пожелая една по-добра, по-спокойна политически и по-продуктивна 2012 година! Развивайте се всеки в своята си насока, не се оставяйте на течението и рутината, променяйте се към по-добро!
Секцията със стихове е преместена на http://rhymesoflight.blogspot.com Заповядайте там!

неделя, 9 януари 2011 г.

Справяне с трудни хора


 November 20th, 2004 by Steve Pavlina           Email this article to a friend

Как се справяте с трудни, глупави или арогантни хора, особено онези, облечени във власт, имащи някакъв контрол върху живота ви?

Никога не съм срещал напълно разумен и рационален човек. Способността ни на складираме и обработваме информация е твърде несъвършена, за да бъдем такива. Но емоциите са прекият път. Книгата „Емоционална интелигентност” на Даниел Колман описва хора, диагностицирани с „alexathemia”, състояние, в което хората или не чувстват емоции или напълно нямат връзка с тях. Бихте помислили тези хора за хипер-здравомислещи, но те не са. Дори не могат да живеят пълноценно в обществото. Нямат връзка с емоциите си, за да решат кое е важно за тях, така че спечелването на един цент е също толкова важно, колкото спечелването на един милион долара. Биха прекарали часове, занимавайки се със задачи, които другите считат за тривиални, като например за колко часа да си запишат час при зъболекар. Нашите чувства са емоционален пряк път – ние „чувстваме” разликата между уместното и неуместното.

Та, на въпроса със справянето с трудни и арогантни хора

На мен също ми се е случвало да се сблъсквам с такива хора, въпреки че съм бил служител всичко на всичко за шест месеца от живота си, когато бях в колежа. Обаче този вид хора са навсякъде! Все още трябва да търпя подобно поведение в бизнес начинанията си, с хазяи и т.н. Но в сравнение с останалите хора, мисля, че на мен те по-малко ми влияят, защото се справям с тях по два начина:

1) Има история за Буда, в която доста неприятен човек дошъл при него, сипейки обиди наляво и надясно. Но Буда просто си седял спокойно. Бързо превъртане напред – накрая човекът го попитал как така е успял да се сдържи и да не му реагира по някакъв начин. А Буда отговорил: „Ако някой ти предложи подарък, но ти не го приемеш, то тогава чия собственост е този подарък?” Ако някой е нахален, обижда и т.н. можете  умствено да откажете приемането на неговия „подарък”. Нека този човек задържи гнева и лудостта си, които да не се прехвърлят върху вас. Научаването на този похват изисква практика, но има много мисловни образни техники, които могат да помогнат. Аз обикновено визуализирам гнева като червена енергия, която се отразява от мен и се връща към източника. Това е послание до подсъзнателния ми разум да приеме, че гневът напълно принадлежи на друг човек. Така че тази част от мен се захваща с борбата срещу въздействието на гнева на другия човек. И се справя доста добре. Аз никога не губя хладнокръвие, освен ако не го правя заради някаква  причина. Понякога е по-добре да се реагира на някой разгневен човек по неговия начин и после бавно да се възстанови спокойствието. Съзнавам, че това поведение, може би, се дължи на липса на любов и щастие в живота на такива хора, и е нещото, което ги подтиква към изразяването на подобно отношение спрямо останалите.

2) Знайте, че въпреки емоциите ви да са под контрол, все пак трябва да се справяте с практическите аспекти на личността на арогантните хора и с въздействието, което те оказват върху вашият живот. Понякога е достатъчно да управлявате своите емоции, но друг път не е – трябва да предприемете действие по отношение на ситуацията. В този случай използвам здравия си разум и интелект, за да реша какво да правя, в зависимост от спецификата на тази ситуация. Това е като да играете шах – ако направя това, то как другия човек ще отговори? Дори да имате работа с нападателни и и обиждащи хора, тяхното поведение често е предсказуемо в някаква степен. Общо взето, поведението на хората като цяло е съзнателно и целенасочено, но може да бъде трудно да се осъзнаат намеренията им. Използвайте каквото вече знаете, за да предвидите реакцията им спрямо различните действия, които бихте могли да предприемете. Информацията ви вероятно няма д­а бъде пълна, но дайте най-доброто от себе си. Мислете за това, като за упражнение по управление на риска. Ето няколко възможни реакции:

  • Разкарайте този човек от живота си. Малко е крайно, но понякога това е най-доброто решение. Ако хазяинът ви се отнася наистина зле, обмислете да се преместите. Ако шефа или колегите ви са ужасни, напуснете. Преди много години имах приятел, на който веднъж казах, че повече не искам да е част от живота ми, тъй като беше прекалено навътре в софтуерното пиратство, и аз не желаех такова въздействие върху живота си.

  • Противопоставете се директно на поведението на такъв човек. Съзнателно повишете виждането си за това, какво искате на приемете в живота си, и го следвайте. Тази стратегия е личният ми фаворит, но някои хора не се чувстват удобно с нея. Предимството на този подход е, че спират всякакви игрички, и великолепно разбирате какви са отношенията ви с другия човек. Това бих използвал, ако имах труден шеф или колега – бих изкарал всичко на масата, бих обяснил защо няма да толерирам определени неща за в бъдеще, и бих изразил очакванията си в тази връзка. Човекът отсреща може да отхвърли вашите искания, но поне ще знаете в каква ситуация се намирате и ще можете да вземете решение на тази основа. Нарисувайте черта, и ако другия я премине, ще знаете, че действията му/й са преднамерени, а не случайни.

  • Възпитавайте поведението на другия човек. Знам за колектив, който го направи с шефа си, заради арогантния му език и отношение към подчинените си. Възпитаха го да бъде насърчаващ и подкрепящ. Да се изправят срещу него просто не свърши работа, затова се събраха и изготвиха стратегия по въпроса. Започнаха да толерират положителното му поведение. Когато започваше да се държи арогантно и обидно или биваше игнориран или някой от служителите му казваше „Това, което правите е словесно малтретиране на работното място!” Мигновено му показваха, когато започне да се държи арогантно с тях. Обаче, във всеки един момент, когато поне малко ги окуражаваше с думите „Браво, добра работа.” и „Благодаря!” му се отблагодаряваха по техен начин за добронамереността и окуражаването. В рамките на няколко седмици, шефът им напълно се промени. Писах и преди за възпитание на поведението, така че има и други начини со кротце, со благо, да промените поведението на някой. Обаче това предполага да имате някакво преимущество над този човек.

  • Създайте си преимущество и го използвайте, за да предприемете действие. Това може да е рисковано, но понякога е най-добрата възможност. Може да има нужда да направите така, че човекът, който занижава продуктивността, да бъде уволнен. В софтуерните компании не са рядкост случаите, когато колектив прави петиция пред управлението за уволнение на свой слаб член, който забавя останалите или пък се държи по неподходящ или обиден начин с останалите. Често използвам този похват, когато трябва да се разправям с трудни хора в бизнеса и целенасоченото им лошо поведение. Това, което можете да направите е да се свържете се с всеки, който има бизнес с този човек и да го запознаете със случващото се. И ако случая е наистина голям, обръщате се към управлението на града и към пресата. Може спокойно да го наречете „стратегия на надуване на свирката”.

  • Оставете го да отмине. Понякога така е най-добре, в случаите, когато някой ви засегне по някакъв начин. Нека да отмине, а вие продължете напред.

Има и по-дълбок проблем ... На какво се дължат причините да позволите на арогантен и направо отвратителен човек да остане в живота ви? Сещам се поне за една такава. И тя е, че от малки ни възпитават да си траем, да не изпъкваме, да не се оплакваме, и че това, какво чувстваме е нищо пред общото благо. Преклонена глава, сабя не я сече, нали? Единственият път, когато бях служител, не харесвах особено шефа си, той се държеше като пълен малоумник, а и не беше особено  интелигентен. Но също осъзнах, че ако съм работник за цял живот, може да имам и други шефове, като него, а няма винаги да е удобно да напусна работа, когато не съм съгласен да ме третират като добитък. И така реших, че не искам да работя за друг до края на живота си. По-късно, докато бях в бизнеса с видео игри, се сблъсквах постоянно с нечестност и некомпетентност, и това беше толкова разпространено, че разбрах, че няма как да съм в този бизнес и да не се сблъсквам с такива хора, затова реших и тях да изхвърля от живота си. Когато започнах самостоятелно и независимо да програмирам видео игри, наистина изпитвах удоволствие от качеството на хората около мен и това продължи с години. И сега, когато навлизам в нова кариера, говоренето пред публика, също се забавлявам страхотно с тези, с които се срещам и сближавам, и затова съм щастлив.

Изглежда, че различните професии привличат различни типове хора, а някои от тях привличат повече гадняри от други. Няма нужда да работите в кланица или на друго място, където се работи до побъркване за малко пари. Може да си мислите, че да се разправяте с труден и арогантен шеф е необходимост, но не е. Не можете да контролирате всичко, но в повечето случаи имате достатъчно контрол върху собствения си живот, за да избягвате да се занимавате с такива хора. Само защото всички около вас са свели поглед и не се опълчват на обидното поведение и език на шефа ви, поради някаква си тяхна причина, не значи, че и вие трябва да го правите.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Тук можете да оставите вашия коментар!