На всички, които четат блога ми искам да пожелая една по-добра, по-спокойна политически и по-продуктивна 2012 година! Развивайте се всеки в своята си насока, не се оставяйте на течението и рутината, променяйте се към по-добро!
Секцията със стихове е преместена на http://rhymesoflight.blogspot.com Заповядайте там!

неделя, 26 декември 2010 г.

Десет начина да оптимизирате дните си

June 19th, 2006 by Steve Pavlina           Email this article to a friend

Преди много години си говорех с един мой стар приятел, относно значението на живота. Той каза, „Не мисля, че смисълът на живота е постигането на някакъв успех, проявяващ се външно. Мисля, че всъщност сме тук, за да придобиваме и да се наслаждаваме на преживявания.”

Това се случи преди около 15 години, и оттогава идеята се загнезди в мен. Това е философия, подобна на Дзен, защото изживяванията предполагат живот в настоящето, докато постиженията живеят в миналото или бъдещето. Четенето на тази статия е изживяване, но вероятно няма до счетете за постижение, макар че четенето на по – дългите ми статии определено може да мине за такова. Дресирани сме от обществото да оценяваме постиженията и събитията по – високо от всекидневните преживявания. Денят на завършването е по – важен от някакъв случаен вторник в средата на семестъра. Денят, в който ви повишават или ви наемат за извършване на някаква работа, което считате за постижение, е по – важен от ден в работата без особени събития. Денят на сватбата ви е по – важен от този, в който се гледали филм, подлежащ на забрава.

Постиженията и събитията със сигурност също са преживявания, но повечето събития не биха могли да бъдат счетени за постижения и събития. Вероятно през по – голямата част от живота си преминавате през периоди с липса на събития. Би било удивително, ако достиженията постигнат дори 1% от преживяванията изобщо. Наситеността има склонността да намалява появата на изпъкващи събития. Голямо постижение беше, когато казахте първата си разбираема дума, но, изговарянето на същата дума отново и отново, вече не е такъв подвиг. Независимо от това, какво постигате през целия си живот, все пак възприемате повечето от дните си като типични и нормални.

Ако през по – голямата част от времето си преживявате вместо постигате, тогава може би има смисъл да се фокусирате върху всекидневните си преживявания и не толкова върху височината на завоеванията си. Хубаво е да имате фантастичен ден, в който сте постигнали нещо великолепно, но какво ще кажате за вашите нормални дни?

Когато осъзнаете, че по – голямата част от живота ви е изконсумирана от нормални дни, вместо от изключителни, може да се почувствате мотивирани да повишите цялостното качество на тези нормални дни. Ето ви десет промени, които постигат положителен резултат в търсенето на един по – добър нормален ден. Да се надяваме, че този списък ще даде импулс на някои идеи, които също ще можете да приложите. Цялостната концепция е много по – важна от това мое специфично меню от навици.

1. Ранно ставане.  

Миналата година си наложих навика да ставам в 5 часа всяка сутрин. Днес вече ставам в 4,15 часа всеки ден, включително и уикендите. Бях свикнал да съм да бъда нощна птица, но ми хареса положителният ефект, който ранното ставане донесе в живота ми. Както можете да предположите, първоначалната адаптация беше голямо предизвикателство, но както повечето вкоренени навици, веднъж изграден, беше много лесно да се поддържа във времето. Ранното ставане ме прави енергичен, бдителен и продуктивен. Имам времето и енергията да правя неща, които преди не можех. Това беше една от промените, донесли ми най – големи възможности, защото осезаемо се отплаща всеки един ден. Ако можех да се върна назад във времето, когато бях на 20 години, и да си създам нов навик, това щеше да е този. 

2. Физически упражнения.

Минал съм през различни модели в течение на годините. Понастоящем първото, което правя след ставане, е фитнес около 60 – 90 минути. Правя три пъти седмично кардио тренировки и четири пъти силови. Ако се почувствам изтощен или претрениран, може да направя пауза от един или два дни, когато правя дълги разходки. Този навик носи огромна полза. Вероятно най – забележимата от тях е, че мисловната ми яснота стана много по – голяма, и мога да се концентрирам върху нещо с часове. Мисля, че минимално препоръчаните 20 минутни тренировки три пъти седмично е абсолютно недостатъчно. За мен лично ползата не се появява, докато не направя поне 150 минути кардио на седмица, под това ниво чувствам, че съм в застой, вместо да подобрявам физическото си състояние. Този навик много добре се съчетава със ранното ми ставане, защото се връщам в къщи от тренировка, преди още повечето хора да са се събудили.

3. Слушане на самообучителни аудио програми.  

Понякога, докато тренирам, слушам аудио курсове за самообучение в сферата на личностното развитие. Друг път го правя, докато готвя или върша друга рутинна работа. Този навик датира още от колежа, и ми е служил добре през последното десетилетие и половина. Хубавото е, че не отнема от времето ми да го правя, а от друга страна прави задачите по – приятни за изпълнение. Чрез слушане на вдъхновяващи и обучаващи програми всеки ден, особено по време на сутрешната ми тренировка, не само, че уча нови идеи, които мога да приложа, но и се чувствам по – позитивен през деня. 

4. Медитация.

След сутрешната тренировка и душ, обикновено медитирам за около 30 минути. Предпочитам активно да визуализирам, противно на изключването на всякакви мисли, макар че понякога се наслаждавам и на последното. Ако децата са се събудили преди да се прибера в къщи, отлагам медитацията за по – късно сутринта, но почти винаги я правя преди започването на работния ден. Някои от най – добрите ми идеи идват точно тогава, освен това използвам времето да визуализирам целите и намеренията си. И се наслаждавам, разбира се. Не си спомням да съм боледувал през през последната година, така че е вероятно комбинацията от всекидневни тренировки и медитация поддържа силна имунната ми система (и за двете се знае, че засилват имунните сили). Останалите от семейството боледуваха през този период, но техните болести не ми се отразиха ни най – малко.

5. Релаксиращо работно място.

Тъй като прекарвам по – голямата част от деня в домашния си офис, успях да го префасонирам в спокойно и приятно работно място. С ромолещия фонтан, бамбукови храсти, ароматни свещи и ню ейдж музика, той е личното ми светилище. Когато започвам работа всеки ден, правя едноминутен ритуал на включване на фонтана, запалване на няколко свещи и пускане на приятна музика. Обикновено се чувствам много релаксиран и спокоен през деня, независимо какво точно правя. Трансформирайте работната си среда в любимо място и наблюдавайте положителния ефект, който това ще донесе на продуктивността ви. Проектирах моето с основна цел релаксация и концентрация, но вие можете да го направите според състоянието, което искате да ви донесе. Използвайте метода опит – грешка, за да разберете как ви влияят различните промени, и задръжте тези, носещи положителни резултати. Основната идея е, че щом се чувствате добре, вие сте по – продуктивни.

6. Работете за себе си.  

Трябва да призная работата си в собствена компания за най – важният фактор за качеството на нормалните ми дни. Да контролирам собственото си време е прекрасно, и не мога да си представя себе си, работейки за някой друг. Ако логично се замислите, не е ли малко глупаво хората да смятат, че да работят за друг е по – сигурно от притежаването на свой собствен бизнес? Може би това е вярно за времето, когато стартирате бизнеса си, но щом веднъж сте постигнали стабилност, въобще няма място за сравнение. Не мога да бъда уволнен или съкратен, започвам от най – високата позиция, така че няма нужда да се тревожа относно повишения. Мога да работя върху което и да е, интересуващо ме, нещо, вместо да искам разрешение от висшестоящ. Да се печелят пари според собствените резултати е много по – гъвкаво и по – малко рисковано от това да го правиш според своето време. Най – голямата опасност не е дали ще останете без пукната пара, защото ако това се случи, ще се възстановите достатъчно бързо, наистина не е голяма работа. Да пропуснете великолепни възможности – ето това е най – големият риск, и това е, което, повечето хора, работещи за друг, правят всеки ден; най – плодотворните им идеи за печелене на пари повяхват, пренебрегнати. Никой няма полза, когато това се случи. Дори да сте служител, горещо ви препоръчвам да започнете свой собствен малък бизнес. Важно е да имате начин, чрез който напълно да изразите себе си и най – голямата си ценност и също така справеливо да бъдете заплатени за това.

За по – специална информация относно как да го направите, слушайте Podcast #006 – Как да правите пари без да работите за друг и Podcast #009 – Дайте начален тласък на свой собствен бизнес. Ако посетите аудио секцията на сайта, ще можете да ги слушате директно в браузъра си.

7. Ефективно управление на комуникацията.  

Поради популярността на този уебсайт и естеството на темите, целият обем обратна връзка може да бъде понякога непреодолим. Отначало старателно отговарях на всички въпроси, вярвайки, че заслужават отговори, но скоро поставих под съмнение мъдростта на такъв подход. Дългосрочните ми цели започнаха да се отдалечават към периферията, когато комуникацията започна да доминира. Трябваше да реша към какво основно да се насоча: към индивидуалните читатели, искащи помощ или към крайната цел. Стана очевидно, че не можех да оправдая загубата на часове време за обработване на имейли. Знам, че някои живеят живота си чрез входящата си имейл кореспонденция, но чрез метода проба – грешка научих, че за мен този подход не работи, защото прекалената кореспонденция пречи на способността ми за концентрация и ме отклонява от нещата. Като следствие на това, твърдо ограничих времето, което отделям на имейлите. Да помагам на някого така може и да е добър начин за използване на даденото време, но определено не и най – добрият. За да напиша статията, която четете, десетки имейли ще останат без отговор, обаче статията ще бъде прочетена от хиляди. И, което е по – важно, забелязах, че, ограничавайки пречките, свързани с комуникацията, по – добре възприемам едва доловимия си вътрешен глас, който ме напътства. Ако имате проблеми, свързани с концентрацията и яснотата в живота си, би ли могло да се каже, че те са в резултат от комуникационно претоварване?

8. Четене.

Простия навик да чета всеки ден подпомага по – нататъшното ми самообучение. Това е една от причините да мога да бълвам статия след статия без характерното за писателите изчерпване. Обичам книгите, защото качеството и оформлението им обикновено са по – добри от това, което може да се намери в интернет. 9 от всеки 10 книги, които чета описват истински събития, но понякога се радвам и на такива с измислен сюжет. Доста ми хареса серията на Пиер Антъни Безсмъртни прераждания.

9. Задълбочени разговори.

Жена ми и аз всекидневно си говорим за неща като духовност, значението на живота и за най – добрите начини да служим на общото благо. Тъй като работим в дома си през седмицата и често излизаме през уикендите, не изпитваме недостиг на времето си заедно. Наслаждавам се на разговорите със съпругата си, и се чувствам късметлия, че съм намерил такава жена, която споделя страстта ми към самообучение и изследване. Макар, че мнозина не си поставят всекидневно въпроса какво има отвъд физическия свят, намирам, че за мен такава практика има голям смисъл. Тя ми помага да не бъда засмукан обратно в социално обусловените модели на страх и безпокойство. Горещо ви препоръчвам да намерите партньор, с който да дискутирате  спорните въпроси по един интелигентен и подкрепящ начин, макар да не е нужно това да бъде съпруга(та) ви. Много хора жадуват такава връзка, но позволяват на страха да ги обгърне отново.

10. Водене на дневник.  

За това съм писал и преди във Воденето на дневник като инструмент за разрешаване на проблеми. Имам два дневника. Първо, използвам компютърен дневник за дългосрочните планове, разрешаване на проблеми, и за въпроси и отговори относно теми на личностното израстване. Понякога, нещата, които пиша в този дневник посяват семената на бъдещи статии. Благодарение на възможностите за търсене, мога бързо да намеря решение на предишни проблеми, с които съм се сблъсквал. Второ, използвам бележник като всекидневен работен дневник. В него пиша дневните си задачи и поставям бележки, докато работя през деня. Може би веднъж седмично прехвърлям данните от бележника в главния списък със задачи в компютъра. Това дава възможност на идеите, които ми идват наум през деня, да бъдат обмислени в светлината на дългосрочните ми цели, като по този начин първо не позволява на великите от тях да се разпаднат на парчета, и второ, ми помага да не бъда отклонен от верния път от случайни мисли. И двете форми на водене на дневник ми позволяват да видя реалния прогрес, който постигам, в областта на личностния и бизнес растеж.

Смисълът на тези навици е, че ми служат, поддържайки ме осъзнат. Те ме подкрепят с енергия, ресурси и ме поддържат бдителен, за да преследвам най – големите си стремежи, без да се подхлъзна, преминавайки в по – ниска степен на осъзнат живот. Такава рамка ми дава възможност да избера как да прекарвам дните си, вместо да вземам решения под давление на сили извън моя контрол. Никоя от тези практики не е особено трудна за изпълнение, но за повечето беше сериозно усилие да бъдат изградени. Така или иначе, след като вече са факт, действат самостоятелно. Вече ги считам за даденост, както и настоящата ми изходна линия.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Тук можете да оставите вашия коментар!