На всички, които четат блога ми искам да пожелая една по-добра, по-спокойна политически и по-продуктивна 2012 година! Развивайте се всеки в своята си насока, не се оставяйте на течението и рутината, променяйте се към по-добро!
Секцията със стихове е преместена на http://rhymesoflight.blogspot.com Заповядайте там!

понеделник, 27 декември 2010 г.

Креативност за интелигентни хора

March 5th, 2006 by Steve Pavlina          Email this article to a friend
 
Според добре познатия стереотип, левичарите, между които съм и аз, са по – креативни от „десняците”. 

Например, с предното изречение, вероятно съм отдалечил много от своите читатели, докато спонтанно си правя комплимент – доста креативно, а?

Не знам дали този стереотип има изобщо някаква основа в реалността, но съм чувал за това още от дете и още тогава приех, че щом съм левичар, би трябвало да съм доста креативен. В края на краищата, нали такова беше правилото? Никога не ми е идвало наум да го поставям под въпрос, така че креативността стана важна част от ценностната ми система още от ранна възраст. Тя си има и своите недостатъци, но, погледнато отстрани, ми служеше добре през годините.

Може би най – голямата полза (и проклятие) е това, че ме накара да предприема някои нетрадиционни неща, които обаче със сигурност направиха живота ми по – интересен. Тъй като ценността на креативността е толкова дълбоко вкоренена в мен, ако повечето хора правят нещо, аз почти автоматично го отхвърлям и правя друго.

Повечето хора имат работа и заплата, а аз ги избягвам като чума. Повечето хора се страхуват от говорене пред публика, а за мен е нещо естествено, което обичам. Повечето хора не са вегетарианци, докато аз съм краен такъв. Пълен опозиционер съм.

Когато някой зигне, аз автоматично загвам. В годините ми на тийнейджър, често вземах такива, бих казал, безразсъдни, решения, когато загването беше опасно и деструктивно. Скоро разбрах, че да бъдеш различен, в името на това да бъдеш различен, не е много умно. Така че след няколко години на болезнени загвания, накрая се научих да обуздая креативността и характера си с някои смислени зигвания.

Обаче, ако можете да избегнете да сте нерационални, когато решението, базирано на здрав разум, е по – добро от креативното, тогава развиването на собствена креативност може да стане личната ви златна мина. Именно такава беше тя за мен.

„Нормалността” е безполезна.

Креативността се проявява много добре в ситуации, в които да сте нормални или средностатистически не е оптимален вариант, а такива ситуации дал Господ. Помислете от гледна точка на генерирането на доход. Решението, продиктувано от здравия разум, казва да си намерите работа и да получавате заплата. Но един умерено интелигентен човек, който обмисля всички варианти, скоро ще направи заключението, че работа/заплата има своите големи недостатъци. Само започнете работа някъде и веднага ще разберете кои са те. Обясних някои от тези недостатъци в Podcast #6:  Как да правим пари без да сме на работа. В основни линии, да имате работа е доста рисковано; получавате само част от ценността, която създавате; плащате най – високите данъци от всички; отнема ви адски голям процент от собственото време и се отказвате от своята свобода. За мен тези недостатъци тежат в пъти повече от предимствата.

Защо да се поставям в ситуация, където някой друг има властта да ме уволни? По – скоро не бих поел такъв риск относно финансовата си сигурност. Да започнеш работа е доста нетворческо решение на проблема с генериране на доход, а не е толкова трудно да стигнете до креативно такова, което е по – сигурно, по – доходно, и по – ефикасно. Разбира се, ако нямате приятели предприемачи, може да изпитвате страх от неизвестното, погрешно приемайки, че притежаването на източника на дохода е по – рисковано от наемането му. Обаче, не е нужно да сте гении, за да проумеете, че притежаването на златната гъска, снасяща златни яйца, е по – добре от това да я вземете под наем (особено ако не може да се разчита на капризите и непостоянството на настоящия й собственик)

Други области, където могат да се постигнат по – добри резултати, избягвайки това, което повечето хора считат за нормално, са здраве (диети, упражнения), връзки (реализация, страст, обвързване), управление на финансите (заеми, инвестиране), лична продуктивност, мотивация/движеща сила, и щастие.

Тъжно е, но е и истина, че ако искате да сте здрави, богати и умни, по – вероятно е да го постигнете, поемайки по креативния и съзидателен път, отколкото по този, утъпкан от тълпата.

Ако не сте много умни, тогава да следвате масата, в общи линии, е добра идея. Но дори и с наполовина сносен интелект, можете да постигнете много повече от средностатистическото, така че е по – добре да се придържате към по – високия стандарт.

Използвайте креативността за преодоляване на отегчението

Друга полза за творците е, че могат да преодолеят скуката и отегчението, чрез повишаване нивото на трудност на нещо, което иначе би им омръзнало.

Когато в горните класове в гимназията учех висша математика, толкова бързо усвоявах материала, че скоро се отегчих, затова вдигнах летвата по - високо. Не само, че често решавах задачи чрез методи, неизучавани до момента в клас, но и многократно пишех домашните си, използвайки необичайни средства. Например, правех домашното си с пастел или цветен молив върху парче хартия 5см./5см. или на капака на кутия от корнфлейкс. Всяка седмица предизвиквах себе си в намирането на нов начин за изпълнението им. За щастие имах удивителен учител, който толерираше тези неща у мен.

По време на Коледната пауза през последната ми година, реших да напиша всичките си домашни по математика за остатъка от учебната година. Разбира се, не знаех кои задачи ще ни бъдат възложени, така че реших всички, които оставаха в учебника, и в началото на втория срок предадох голямата купчина на учителя с думите „Аз съм готов. А сега?” Това беше собствения ми начин да го накарам да отвърне на моя творчески подход. Какво би направил учител с ученик, който е научил материала за целия предстоящ срок? Би ли ме накарал да седя в час без да правя нищо през цялото това време? И пак, за мой късмет, той отговори на предизвикателството ми, давайки ми специални задачи и тестове, които бяха различни от тези на останалите в класа.

Чрез използването на творческия подход, получих по – добро образование, отколкото щях да получа, ако приемах безропотно скуката. Невъзможно е да сте отегчени, когато имате предизвикателства пред вас. Може да се разстроите, ако те са прекалено големи, но няма да ви е скучно.

Използвайте творческо мислене за постигане на предимство пред конкуренцията.

Интелигентната употреба на креативността, може да донесе значителни предимства пред конкуренцията в бизнеса. Повечето хора в тази област са креативни колкото роботи. Висока степен на творчество е необичайна за бизнеса, дори и т. нар.  творчески области като програмирането на компютърни видео игри. Очевидно е, че не всеки в света на бизнеса ще оцени творческия ви подход, но ако по – голямата част от конкуренцията ви не е креативна, ще изпъкнете сред тълпата и ще бъдете забелязани, което може да ви донесе възможности, които никой не предлага на шаблонните хора.

Когато започнах първия си бизнес имах отчайващо нетворчески подход. Освен това  играех прекалено на сигурно. Обаче, след издаването на няколко игри, които не се продаваха добре, подобрих креативността си и през 1999 година пуснах на пазара играта Dweep. Тогава вложените тежък труд и творчество се отплатиха. Играта спечели наградата на Shareware Industry Award за 2000 и 2001 година. Освен това ми донесе стабилен шестцифрен приход от директни продажби и ми даде възможност да напредна още повече в разрастването на бизнеса и да наема продуцент на пълен работен ден, който да ми помага в публикуването на повече от дузина други игри. Благодарение на тази игра поместиха статия за мен със снимка в New York Times.

При програмирането на Dweep, в основни линии, гледах какво всеки друг в този пазар правеше, и правех обратното. Вместо създаването на поредният, проповядващ насилие тип "избий – ги – всичките" шутър, проектирах играта като не насилствена. Имах късмет също, защото издадох играта след престрелката в Columbine high school, когато се породи медийно напомпана реакция срещу насилието във видео игрите. Dweep е и доста духовна игра, която привлича интелигентните хора, желаещи да предизвикат умовете си. И последно, тъй като играта съдържа оригинални пъзели, които не могат да се намерят другаде, се радвах на по – малка конкуренция, защото проектирането на такъв вид игри е адски трудно, не като да решаваш хитри задачи по математика. Трябва да сте малко мазохист, за да се впуснете в такъв проект, така че имаше сито на желаещите да навлязат в този сегмент от пазара, в сравнение с игрите с по – опростен дизайн. Когато конкуренцията накрая все пак навлезе в пазара на игрите, които се свалят от интернет (което знаех, че ще случи), тя почти не се отрази на моят сегмент.

Сега, след шест години и половина, Dweep Gold е все още в продажба. Защо ли? Защото хората продължават да я купуват. Макар, че тя не може да се конкурира със съвременните геймърски технологии, върви добре и на бързи и на слаби компютри и все още е забавна и уникална. Въпреки, че официално се пенсионирах от този бизнес през 2004 година, и досега получавам пасивен приход от текущите продажби на играта, а не съм я подновявал от 2002 година.

Харесва ми, че предизвиква умствено хората и ги кара да мислят логически и творчески, така че да продължавам да я поддържам е в съответствие с желанието ми да подпомагам растежа на хората. Продължавам да получавам положителна обратна връзка от хора, които обичат умствените предизвикателства и щастливо преотстъпвам тази част от пазара на всеки друг.

Проумейте какво правят другите и правете обратното

Може би сте забелязали, че използвам подобен творчески подход в изграждането на настоящия бизнес на личното израстване. И отново, видях какво правят всички в тази област и правех обратното. Вместо да правя нелепи обещания за разрешаване на проблемите ви за една нощ, с идеята да ви продам „лекарството” (както мнозина в сферата на самопомощта правят), ви казвам открито, че усъвършенстването на личността си е тежък труд (написано е в заглавната ми страница). Раздавам цялото си съдържание безплатно. Не ви продавам продукти. Аз просто поддържам един блог. Използвам преобладаващо онлайн стратегия.

В сравнение с това, което повечето известни професионалисти в моята област правят, може да се каже, че подходът ми е креативен, или поне опозиционен. Обаче работи ли? Бих казал, че да. Вече печеля сносен доход от това, а започнах през октомври 2004 година. Помагам на хората всеки ден. Нямам нужда от доставчик на средство за избелване на зъби доживот. Правя това, което обичам. Наслаждавам се на абсурдно много свобода. И имам адски много добри преживявания.

Не се предавайте, ако сте десняк

Ако сте били прокълнат да бъдете десняк, все пак можете да сте креативни. Просто започнете използвате лявата си ръка. Ха - ха

Да следвате този, който на свой ред следва някой друг и да прилагате решения, основани на здравия разум, може да ви изглежда интелигентно, но често е по – умно да се мине по различен път. В много случаи, общоприетият път е популярен, защото е по – рационален, а не защото е по - умен. Като правило, да следвате онзи, който следва друг, е рисковано, скучно и неефикасно.

Не се страхувайте да бъдете креативни. Забележете какво правят другите и правете обратното всеки път, когато това ви изглежда интелигентно решение. Хванете по – малко използваният път. Дори да нямате полза от този подход, като мен, поне ще имате интересни истории, които да разказвате на внуците. Сега повече от всякога, тази планета има нужда от хора, разрешаващи проблемите с творчество, отколкото смирена и покорни тълпа.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Тук можете да оставите вашия коментар!