На всички, които четат блога ми искам да пожелая една по-добра, по-спокойна политически и по-продуктивна 2012 година! Развивайте се всеки в своята си насока, не се оставяйте на течението и рутината, променяйте се към по-добро!
Секцията със стихове е преместена на http://rhymesoflight.blogspot.com Заповядайте там!

понеделник, 20 декември 2010 г.

Умение

July 7th, 2008 by Steve Pavlina          

Каква роля имат уменията по пътя към успеха? Достатъчни ли са добрите намерения? Дали въобще ви е нужен някакъв талант?

Защо се провалят толкова блогъри


Често ме питат защо толкова много хора, хвърлили в океана на нашумялото, в последните години, блогиране не успяват да постигнат добри резултати. Докато А-отборът се радва на сремителен трафик и приходи, безброй други блогове падат зад борда. Защо?

Има няколко начина да се отговори на този въпрос, но вероятно най-очевидния от тях е, че повечето от новите блогъри се отказват по време на първите шест месеца. Интернет е пълен с изоставени блогове. Но шест месеца са нищо. Отнема поне толкова да се изградят маниери в тази сфера.

Повреме на първите ми шест месеца като блогър, спечелих невероятните $167. Това са около 17 цента на час, което не бихте нарекли „огромен успех”. Но след година и половина, приходите от блога ми минаха границата от 10К на месец и продължиха да се повишават. Ами ако се бях отказал през първите шест месеца?

Защо не се отказах? Отчасти, защото не го правех заради парите, да започнем с това, така че не определях успеха в условията на финансово изражение. Вероятно основната причина беше, че почувствах този вид труд и моите страст и умения да се съчетават прекрасно, поради което не можех да им изневеря, занимавайки се с нещо друго. Фактически е сигурно, че и днес бих бил писал относно личностното усъвършенстване, под една или друга форма, дори ако все още правех по 17 цента на час. Това, което ме подтикна, беше желанието ми да се изразя като творец по начин, който би помогнал на хората.

Обаче, за да може творческото ми себеизразяване да има полза за хората, трябваше да положа огромен труд за изграждане и шлифоване на уменията ми. Повечето хора не виждат годините, инвестирани в личностното ми израстване, още преди да стартирам блога си. Интересът ми в тази област се появи около 1991 година, но аз фактически започнах да блогирам през 2004 година.

Изграждане на умения


Преди да създам блога си, прочетох приблизително 700 книги с теми, включващи продуктивност, взаимоотношения, духовност, здраве, финанси и т.н. В резултат на това, невероятно обширната област на личностния растеж ми стана понятна.
Когато стартирах блога си, вече бях написал около 20 статии, някои от които станаха доста популярни онлайн. Освен това CNET ме бяха наели за написването на 6 статии от 1000 думи, всяка по $1000. По този начин спечелих малко пари допълнително, преди да започна да се издържам с писане.

Освен това, когато стартирах блога си, управлявах онлайн бизнес за видео игри от 10 години. През първите 5 от тях успях да превърна $20000 кеш в $150000 дълг. Трябваше да науча много трудни уроци за това, как да управлявам доходоносен бизнес, по-голямата част от който няма нищо общо с парите. Най-важните от тях са свързани с това да развия интуицията си, да й се доверявам и да я използвам при вземане на важни решения в бизнеса. Бях се научил как да успея като предприемач много години преди да започна с блога.
Така че да, блогът ми наистина донесе успех за една нощ, обаче тази нощ беше дълга приблизително 15 години. :-)

Не познавам много успешни блогъри, които да са скочили в блогосферата без да никакъв, имащ значение, опит, и да са се справили. Повечето са се занимавали с нещо в миналото си, подготвило ги за успеха с техния блог. Може да е била предишна работа, която да им е помогнала да създадат добри трудови навици и дисциплина, докато се запасяват с голям брой великолепни идеи. Тези хора наистина не започваха от нулата. Имаха сносни умения и изпробвани способности да създават ценност. Започнаха да блогират, тъй като имаха някакво ценно нещо, което да споделят.

Платете вашата цена


Причината толкова много блогъри да се провалят в изграждането на значителна аудитория е, защото не са платили цената, по отношение на уменията си. Биват привлечени от изкушението на пасивния доход, но нямат уменията да предоставят, бидейки в услуга. Със сигурност пасивният доход е хубаво нещо, но не би трябвало да е основната ви мотивация. Какво бихте правили, когато вече имате голям пасивен доход? Ще чакате да умрете? Той е само изражение на целта, но каква е целта, която преследвате?

Има много причини някои блогове да привличат голям трафик, но бих казал, че номер 1 сред тях е, че го заслужават. Те предоставят голяма полза, а от уста на уста се изгражда трафик. Ако един блогър е неспособен да накара хората да го споделят „от уста на уста”, причината е проста: Посетителите не оценяват високо съдържанието на този блог, поне не достатъчно, за да кажат на някой друг за него. Друг начин да кажа това е, че ако не виждате постоянен растеж в препращането на посетители към вас, заради вашата професионална работа, то е защото работата ви не е много добра.

Сигурно има много начини да се надхитри системата, но аз постоянно виждам блогове с висок трафик, носещи голяма полза на хората, независимо дали става въпрос за образование, развлечение, вдъхновение, креативни идеи или някакъв друг вид. Топ блоговете дават на хората каквото искат.

Повечето от неуспелите блогове заслужават участта си. Авторите им не казват нищо специално. Вместо да бъдат вдъхновени да пишат, те се опитва да постигнат някакъв обем от постове. Мислят си, че като учат оптимизация на търсачките, ще компенсират нищожното си съдържание. Това е все едно един лош поет да реши, че ключът към великолепната поезия е по-добрия шрифт.

Ранното изграждане на умения се отплаща


Вероятно ще ви е трудно да наберете сили в което и да е ново начинание, ако не успеете да платите цената за това, развивайки своите умения. Знам, че е трудно човек да е търпелив, но ранното изграждане на умения се отплаща многократно в живота занапред, не само на вас, но и на хората, на които евентуално ще помогнете.

Всяка област има ядро на основни умения. Ако се отдадете на постигане на съвършенството им за период от години, вероятно ще се справяте много добре в своята област. Но ако се опитате на минете по краткия път, бъдете готови да посрещнете разочарованията.

Например, някои от най-съществените умения, имащи значение за настоящата ми линия на работа са:
  1. Знание за развитието на личостта – Широка гама от знание за съществуващи идееи, системи и методи , можещи да насърчат растежа в области като здраве, взаимоотношения, кариера, пари, навици и духовност.
  2. Писане – Способност за изразяване на мисли ясно в писмен вид. Елементарни граматични знания и много добро познаванена структурни елементи, като единство и съгласуваност.  
  3. Говорене – Презентационни и ораторски умения пред жива аудитория. Тук се включват много детайли: познаване на аудио оборудване и микрофони, чувство за хумор и гласово разнообразие.
  4. Интернет/технически умения – Функционално разбиране за блогването и уеб технологии, като имейл, RSS feeds, дискусионни форуми и запазване на отбелязки за посетени социални сайтове.
  5. Бизнес умения – Способност за управлява на най-общи бизнес отговорности, като счетоводство, данъци, правни договори, архивиране на данни и ведомости за заплати.
  6. Междуличностни умения – Комуникация с останалите в областта, избягване на изолация/увиване като какавида. Много възможности ще дойдат по пътя на контактите, които изграждате.
С изключение на № 3, аз развих всички тези основни умения до едно разумно ниво на опитност, далеч преди да започна блогирането. Развих № 3 преди да започна да говоря професионално. Ако бях скочил в морето на тази материя без да съм отработил тези основни умения, би било много по-трудно да успея.

Всъщност, точно това се случи, когато започнах бизнеса с видео игри. Имах добри технически умения, но междуличностните и бизнес уменията ми бяха слаби. Нямах и представа как се ръководи доходен бизнес и не разбирах социализирането. Отначало бях твърде изолиран и правех бизнес с хора, които бяха или нечестни или некомпетентни. Нямаше значение, че бях добър програмист. Липсата ми на умения в другите критично важни сфери дръпна надолу целия бизнес. Чак след като развих базови способности в слабите ми зони, бизнесът ми започна да плодове. Това отне около 5 години работа на пълен работен ден (а доста често и отвъд това).

Приемете, че уменията си имат своята цена


Ако изберете област, която много ви харесва, работата по изграждането на умения не би ви изглеждала зле. Дори можете да й се наслаждавате. Като мен, когато изучавах бизнеса, дори тогава, когато бизнесът ми с видео игри се влошаваше през първите няколко години. Имах толкова много да уча, че даже най-зле написаните книги ми предлагаха океан от идеи.
Процесът на изграждане на умения никога не свършва. Продължавам да изучавам усъвършенстването на личността, и искам да интегрирам още свежи нови идеи. Слушам аудио програми, а опашката от книги, набелязани за прочитане, е доста голяма. Макар, че аз самият съм написал книга и стотици статии, никога не съм си мислил, че съм приключил с процеса на обучение. Винаги има нови идеи и гледни точки, които да се обмислят.

Преди да напиша първата си книга, Personal Development for Smart People, прочетох поне книги за това, как се пише книга, всичките написани от опитни автори. Вече ъм написал достатъчно статии за запълване на 20 книги, но написването на една последователна книга е абсолютно различно. Това, че изучавах процеса за написване на книга, ми помогна да избегна някои уловки, които иначе биха ме препънали.

Би било честно да се каже, че блогът ми би бил изместен от мястото си, от някой, желаещ да се отдаде на изграждане на знание и умения, ако не бях продължил да се  самоусъвършенствам.

Засяване семената на собствените умения


Когато започнете да изграждате умения, това е като да засявате семе. Може да има нужда от поливане, докато започне да дава резултати. Но накрая бихте имали добра реколта, което значи, че си е струвало усилията.

Какви умения бихте могли да започнете днес, които наистина да ви бъдат на разположение следващите 5 – 10 години?

Десет години могат да ви изглеждат много време, но това няма никакво значение. Времето, така или иначе, ще мине, каквото и да правите, (или ако не правите нищо). Един ден все ще се озовете в точката, когато десет години вече са минали, това е неизбежно. Щом този ден настъпи, ще имате десетилетие на изграждане или шлифоване на умения, или няма да имате нищо. От вас зависи да решите по кой път да тръгнете. Ако не се ангажирате съзнателно с усъвършенстването на собствените си умения, по презумпция се обричате на застой. Моля ви, не си го причинявайте.

Преди за започна блога си, можех да преценя, че ако тръгна по този път, евентуално бих се озовал на сцената като оратор. Това са разумни очаквания за хора, работещи в тази област. Бях добър оратор, но не изключителен, със сигурност. Разбирах, че вероятно ще ми отнеме години да стана много добър говорител, защото никога не бях се занимавал сериозно с ораторство. Така че започнах да работя върху ораторските си умения през 2004 година. Щастлив съм от развитието си до момента в това направление, но знам, че винаги мога да бъда по-добър. Затова продължавам да усъвършенствам уменията си и да опитвам нови неща.

Обръщайки се назад към изминалите 15 години на изграждане на умения, мога да кажа, че съм много благодарен. Беше голяма инвестиция от моя страна, но цялия този труд наистина се отплаща. Освен това виждам, че ако продължа да шлифовам уменията си, особено в сферата на професионалното говорене пред публика, отплатата наистина ще бъде огромна. Много по-добър оратор съм днес, отколкото бях през 2004 година, и ако продължавам в същия дух, ще бъда още по-добър след няколко години. Семената са засети наистина добре, всичко, което се изисква от мен е да продължавам да ги поливам. Никога няма да бъда идеален и винаги ще има хора с по-голям природен талант от мен, но аз и не искам да съм перфектен. Искам само да продължавам да се подобрявам. Невъзможно е човек да е перфектен, но мога да гарантирам за себе си, че ще ставам по-добър, продължавайки да се обучавам.

Когато се отдадете на изграждане на умения в която и да е сфера, няма нужда да сте идеални. Трябва само да се развивате. Ако чакате да станете перфектни, никога няма да излезете в широкия свят и приложите тези умения.

Аматьори срещу професионалисти


Дали ви намеквам, че трябва да развиете определено базово ниво от умения, преди да се занимавате професионално в своята област? Бих казал, че да. Ако нямате тази база от умения, ще причините повече вреда, отколкото полза. Вероятно няма да искате неопитен монтьор да се занимава с колата ви. Нито пък да поверите операцията си от херния на неопитен хирург. По подобен начин, едва ли бихте се наслаждавате, четейки написаното от неопитен блогър или бъдейки отегчен до смърт от неопитен оратор.

Как да разберете дали имате точното ниво на основни умения, за да станете професионалист? Може би най-очевидният знак е, че хората ще започнат да ви го предлагат. Те биха казали: „Ооо, вие сте толкова добър готвач! Би трябвало да имате свой ресторант”

Точно това се случи с мен. Докато още се занимавах с бизнеса си с видео игри, пишех статии, за да помагам на други програмисти. В един момент хората започнаха да ми казват: „Това са наистина добри статии. Вие сте талантлив писател.” Мислех си, че е странно, защото никога преди това не бях си се представял като писател. Просто мислех, че би било добре да споделям идеи с другите програмисти на видео игри.

В допълнение към положителната обратна връзка, започнах да получавам искания за нови статии: „Стив, можеш ли да напишеш статия относно Х?” След това уебмастъри и онлайн издатели започнаха да ми искат разрешение да препубликуват статиите ми в своите бюлетини или в сайтовете си. Скоро хората започнаха да искат и разрешение да ги превеждат на други езици, и преди да разбера, вече имах руски фен сайт. В резултат,  някои статии бяха преведени на повече от дузина различни езици. По-нататък по пътя, CNET ми предложи да напиша няколко платени статии за тях с оригинално съдържание, което направих за няколко месеца.
Докато започна с блогирането, вече ми беше пределно ясно, че имах достатъчно добро ниво на умения, за да премина към професионално писане. Започнах да пиша статии през 1999 година. Не започнах да блогирам преди да изминат 5 години оттогава. Така че, в действителност, пиша вече от 9 години. Въпреки, че не написах голямо количество статии през първите пет години, имах възможността да асимилирам обратната връзка от тях.

Много хора се опитват да минат по краткия път. Искат успех без усилие. За съжаление (или не – бел. прев.), той не действа по този начин. Трябва да платите дължимото. В противен случай ще се откажете доста скоро или ще се самосаботирате, знаейки, че не сте готови да се занимавате професионално. Ще гледате как се развиват другите във вашата област и ще бъдете уплашени, вместо топло посрещнати. Или просто няма да имате уменията да изразите себе си по начин, носещ полза на хората.

Блогосферата е пълна с писатели – аматьори, претендиращи да са професионалисти. Ето защо тя е зарината от мъртви блогове. Аматьорите се отказват в рамките на шест месеца, и дори по-малко, защото не отдават дължимото на изграждането на умения през годините.
Ако искате да бъдете истински професионалист в определено направление, не занемарявайте изграждането и шлифоването на умения. Това е тежък труд, но се отплаща. Изграждайки умения през годините е начинът да станете професионалист от аматьор. Професионалистите се ангажират с постоянство във времето.

Вселената, всъщност, не ви казва „не”, но понякога казва „все още не”.

Няма коментари:

Публикуване на коментар

Тук можете да оставите вашия коментар!